Projekt zaproszenia, plakatu, programu Andrzej Chętko

Otwarcie festiwalu

21.11 (środa) godz.18.00

"Wirtualna wojna" reż. Jacek Bławut
Jacek Bławut w swoim pełnometrażowym dokumencie przedstawia historię graczy, którzy za pomocą wirtualnego symulatora lotu przenoszą się w realia II Wojny Światowej i jako piloci myśliwców odtwarzają bitwy powietrzne. Pasja i fascynacja historią często przeradzają się jednak w uzależnienie. Zaangażowanie w rozgrywkę łączy graczy, ale sprawia również, że istniejące w niej podziały przenoszą się na prawdziwe życie. Czy więc wirtualna wojna jest rzeczywiście jedynie wirtualna?

Scenariusz: Jacek Bławut
Zdjęcia: Jerzy Rudziński, Michał Marczak, Jacek Bławut, Monika Woźniak
Muzyka: Tomasz Stroynowski
Dźwięk : Radosław Ochnio, Jacek Piotr Bławut
Montaż: Jacek Bławut, Weronika Bławut
Producent: Produkcja Filmów Jacek Bławut, HBO Central Europe
Wspołfinansowanie: PISF, MEDIA, FixaFilm

Prezentacja książki Grażyny Kędzielawskiej
"Przewodnik dokumentalisty"
Wydawnictwo PWSFTviT, 2012
prowadzenie Maria Zmarz-Koczanowicz

 



Jury

Andrzej Kawala

Założyciel i Prezes Zarządu utworzonego w 1985 roku w Zielonej Górze Klubu Kultury Filmowej. W 1988 roku został dyrektorem festiwalu Lubuskie Lato Filmowe, który za jego kadencji zmienił formułę stając się od 1990 roku Międzynarodowym Festiwalem Filmowym poświęconym Kinematografiom Europy Środkowej i Wschodniej. Jest współzałożycielem i Prezesem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. Ekspert Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych w ramach Filmoteki Narodowej. Od 12 lat pełni funkcję Przewodniczącego Rady Programowej Radia "Zachód" S.A. w Zielonej Górze.

Grażyna Kędzielawska

Absolwentka ASP w Krakowie, Oddział Grafiki, Katowice (1972) i Szkoły Filmowej, Wydział Reżyserii (1977 ). Ceniona realizatorka wielu filmów oświatowych i dokumentalnych o charakterze autorskim, m.in. "Michał", "Inny dom", " Góra", "Portret ze słów", "Listy" (tryptyk telewizyjny), "Obrazy wiejskie", "Wyśniona miłość", "Azyl", "Blizna", "Pytania". Kędzielawska jest laureatką licznych nagród. Profesor zwyczajny PWSFTViT. Autorka książki "Przewodnik dokumentalisty" (2012).

Jerzy Armata

Krytyk filmowy i muzyczny. Redaktor naczelny "Magazynu Filmowego SFP". Wiceprzewodniczący krakowskiego oddziału SFP. Selekcjoner i juror wielu festiwali filmowych. Członek Rady Programowej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Dyrektor artystyczny Tarnowskiej Nagrody Filmowej. Autor licznych audycji telewizyjnych i radiowych, a także książek o tematyce filmowej (jedna z nich – "Z Armatą na Wilka. Animowany blues Mariusza Wilczyńskiego" – została w roku ubiegłym uhonorowana nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej).

Zygmunt Skonieczny

Scenarzysta i reżyser. W ciągu przeszło 40-letniej pracy w filmie zrealizował ponad 100 filmów dokumentalnych oraz kilka fabularnych (m.in. "Placówka", "Latarnik"). Absolwent dwóch fakultetów uniwersyteckich: historia i filmoznawstwo. Ukończył studia na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT
w Łodzi. Cztery spośród jego dzieł otrzymało Grand Prix na festiwalach ogólnokrajowych. Dwukrotny zdobywca nagrody Przewodniczącego Komitetu Kinematografii (1984 i 1990).
W ostatnich latach porzucił twórczość filmową na rzecz pisarstwa. Aktualnie wydawana jest jego piąta książka.


Mateusz Werner

Doktor nauk humanistycznych, krytyk filmowy, filozof kultury. Wykłada na UKSW w Warszawie. Redaktor kwartalnika filozoficznego "Kronos". Autor książki "Wobec nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy" (2009), wydawca esejów Pier Paolo Pasoliniego "Po ludobójstwie" (2012), redaktor m. in. tomu "What Kieślowski Tells Us Today?" (2008) oraz "Polish Cinema Now! Focus on Contemporary Polish Cinema" (2010). Członek The International Federation of Film Critics FIPRESCI oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Ekspert PISF.

 



Wystawy towarzyszące

Kurator: Alicja Cichowicz

Ron Kedmi "Cover-Uncover"
wystawa fotografii i prac wideo

Muzeum Kinematografii





Ron Kedmi to wiodący fotograf mody w Izraelu, pracujący także w Paryżu, Londynie, Mediolanie i Nowym Jorku dla prestiżowych magazynów, jak Photo Italy, VOGUE czy ELLE. Kedmi jest jednak przede wszystkim artystą, absolwentem prestiżowej paryskiej École des Beaux Arts. Prócz twórczości związanej z dziedziną mody i reklamy uprawia więc także oryginalną i czasem kontrowersyjną fotografię artystyczną. Tematem prac artysty jest ciało człowieka.

Cykle fotografii: "Elements"/Elementy, "Body"/"Ciało".

Kedmi często odwołuje się do historii kultury i sztuki europejskiej. Jak w wielkoformatowym zdjęciu (280x120 cm) ukazującym leżącą na plecach ciężarną kobietę w pozie nawiązującej do rzeźb z chrześcijańskich sarkofagów. Umieszczone obok fotografie "Czarnych wdów" tworzą fascynującą opowieść o ludzkim życiu i śmierci. W tych pracach zdjęcia zostają przeniesione z negatywu na płótno, istniejąc tym samym na pograniczu fotografii i malarstwa.

Osobny cykl prac został poświęcony tragicznie zmarłym idolom muzyki rockowej: Jimowi Morrisonowi, Jimiemu Hendrixowi, Kurtowi Cobainowi i Amy Winehouse.

Ekspozycja Rona Kedmiego składa się z 41 wielkoformatowych zdjęć oraz 5 prac wideo.

Piotr Turek "Przygwożdżony"
wystawa malarstwa

Śródmiejskim Forum Kultury, 13.XI.



Piotr Turek w cyklu obrazów "Przygwożdżony" dotyka kwestii przemijania, samotności i bezradności człowieka wobec nieuchronnego upływu czasu.
Sam artysta mówi o tym cyklu: "Moje obrazy nie przedstawiają konkretnych sytuacji, ani nie szukają do nich symbolicznych odniesień. Prace te są raczej wynikiem melancholii, czy zadumy nad całą nieubłaganą złożonością zjawiska zwanego życiem. Jego meandry idą najczęściej własnymi torami, bez względu na usilne starania człowieka, by zmienić ich bieg".

Tomasz Ferenc "Artysta jako Obcy"
wystawa fotografii

Śródmiejskim Forum Kultury, 15.XI.


Cykl fotografii Tomasza Ferenca "Artysta jako obcy" porusza problem egzystencji polskich artystów emigrantów, którzy osiedlili się w wielkich metropoliach Zachodu – Paryżu, Londynie, Berlinie i Nowym Jorku.
Ekspozycja stanowi fragment socjologiczno–dokumentalnego projektu poświęconego polskim artystom, żyjącym poza granicami kraju. W ramach tego przedsięwzięcia autor, który jest socjologiem sztuki, przeprowadził 60 wywiadów biograficznych. Wyniki jego pracy zostały opublikowane w książce "Artysta jako Obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji". Integralną częścią projektu była także dokumentacja fotograficzna zawierająca, obok portretów bohaterów, także zdjęcia ukazujące ich dzieła lub miejsca, w których tworzą.
Koncepcja wystawy opiera się na idei połączenia fotografii z krótkimi fragmentami wywiadów. Całość składa się z 32 zdjęć w formacie 50x50 cm., prezentowanych w formie dyptyków (portret plus plansza z cytatem z wywiadu oraz niewielkim zdjęciem przedstawiającym dzieło artysty lub miejsce jego pracy).


XXII Festiwal 21 - 24 listopada 2012

na wszystkie imprezy
festiwalu wstęp jest wolny

 



Nagrody

 

Biała Kobra
nagroda Prezydenta Miasta Łodzi
w wysokości 10.000,00 zł

otrzymuje film

"Droga na drugą stronę", reżyseria: Anca Damian

W przekonaniu jury film najpełniej wyraża główną ideę festiwalu "Człowiek w Zagrożeniu"

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich
6 000 zł.

film Dzieci Kotana, reżyseria: Mirosław Dembiński

Nagroda "Cierpliwe oko" – nagroda im. Kazimierza Karabasza przyznawana przez Narodowe Centrum Kultury
5 000 zł

otrzymują ex aequo filmy

Uwikłani, reżyseria: Lidia Duda
Rogalik, reżyseria: Paweł Ziemilski

Nagroda im. Aleksandra Kamińskiego dla twórcy lub dzieła "przezwyciężającego zagrożenie"
3.000 zł

film Wieczny tułacz, reżyseria: Grzegorz Królikiewicz

Nagroda – medal Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense

film Wiera Gran, reżyseria: Maria Zmarz-Koczanowicz

Nagroda Uniwersytetu III Wieku im. Heleny Kretz

film Eksmisja, reżyseria: Filip Antoni Malinowski

Nagroda Stowarzyszenia Nowy Obywatel
"Lupa Obywatela"

film Restart, reżyseria: Jakub Stożek

Dyplom Honorowy:

film Siloam, reżyseria: Sejin Ahn

 



Program

Środa 21 listopada 2012

kino Kinematograf w Muzeum Kinematografii

10.00 I blok konkursowy 97'

Eksmisja
reżyseria: Filip Antoni Malinowski, 56'
Jest taka cierpienia granica…
reżyseria: Beata Hyży-Czołpińska, 22'
Nowe życie
reżyseria: Alicja Grzechowiak, 10'
Siłaczka
reżyseria: Aleksander Pawluczuk, 7'
Dlaczego cudze śmieci muszą zbierać dzieci
reżyseria: Krzysztof Sobczyński, 5'

12.00 II blok konkursowy 148'

Niepokorni kochankowie
reżyseria: Barbara Lipińska, 51'
Belfast pole karne
reżyseria: Paulina Witek, Mira Suchowiejko, 12'
Maratończyk
reżyseria: Zbigniew Gajzler, 52'
Opowieść z radia Kibera
reżyseria: Maciej Grabysa, Paweł Zdanowski, 22'
Dlaczego nadmiar CO2 zły wpływ na klimat ma
reżyseria: Anna Wróblewska-Dzwoniarek, 5'

15.00 III blok konkursowy 121'

Samotność dźwięku
reżyseria: Jacek Piotr Bławut, 26'
Ołówek
reżyseria: Joanna Frydrych, 11'
To wasza wiara wam pomaga
reżyseria: Dorota Petrus, Bogdan Lęcznar, 19'
Dzieci Kotana
reżyseria: Mirosław Dembiński, 65'

18.00 Otwarcie 22. Festiwalu Mediów "Człowiek w Zagrożeniu"

Wirtualna wojna
reżyseria: Jacek Bławut, 70'

Prezentacja książki Grażyny Kędzielawskiej "Przewodnik dokumentalisty"
Wydawnictwo PWSFTviT, 2012
prowadzenie Maria Zmarz-Koczanowicz

To pierwsza tego typu książka w Polsce, niezwykle ważna w czasach niesłychanej popularności filmu dokumentalnego. Grażyna Kędzielawska, jak nikt inny potrafi uczyć dokumentu.
Jej unikalny program, zapisany w książce i poparty przykładami etiud, zadań, ćwiczeń, prowadzi krok po kroku przez
wszystkie podstawowe zagadnienia przed którymi staje początkujący filmowiec. Nazywa je, opisuje, systematyzuje, odnosi do tego co już w filmie dokumentalnym powstało. Dodatkowym atutem publikacji stanowi 18-godzinny materiał filmowy z ponad 10 lat ćwiczeń warsztatowych z filmu dokumentalnego oraz studenckich etiud dokumentalnych, zamieszczony na dołączonych 8 płytach dvd.

21.00 pokaz przedpremierowy

Fuck For Forest
reżyseria: Michał Marczak

Czwartek 22 listopada 2012

kino Kinematograf w Muzeum Kinematografii

9.30 IV blok konkursowy 153'

Rybacy
reżyseria: Viktoria Marinov, 80'
Fragmenty prawdy
reżyseria: Maciej Kanafa, 29'
Kochana nasza klaso...
reżyseria: Mikołaj Wawrzeniuk, Dariusz Szada-Borzyszkowski, 25'
Gwizdek
reżyseria: Grzegorz Zariczny, 16'

12.20 V blok konkursowy 108'

Lekarze
reżyseria: Tomasz Wolski, 50'
Tala od różańca
reżyseria: Sławomir Rogowski, Stanisław Zawiśliński, 58'

15.10 VI blok konkursowy 119'

Wiera Gran
reżyseria: Maria Zmarz-Koczanowicz, 67'
Wieczny Tułacz
reżyseria: Grzegorz Królikiewicz, 52'

19.00 VII blok konkursowy 170'

Zejść na ziemię
reżyseria: Michał Nekanda-Trepka, 42'
I tak będę jadł kiełbasę
reżyseria: Eugeniusz Szpakowski, 9'
Osiemnastka
reżyseria: Marta Prus, 19'
Obóz
reżyseria: Tomasz Jeziorski, 19'
Pizza po polsku
reżyseria: Grzegorz Krawiec, 23'
Rogalik
reżyseria: Paweł Ziemilski, 18'
Siloam
reżyseria: Sejin Ahn, 16'
Bitwa o Nangar Khel
reżyseria: Anna Mączka, 23'

11.00 Animacja w służbie propagandy

kino Kinematograf w Muzeum Kinematografii, galeria

spotkanie połączone z pokazem animowanych filmów amerykańskich i radzieckich lat 20-60.XX wieku prowadzone przez Grzegorza Pieńkowskiego

17.30 Prezentacja książki

Tadeusz Jaworski – Wieczny Tułacz
Książka pod redakcją Ewy Bladowskiej i Mieczysława Kuźmickiego, wydana nakładem Muzeum Kinematografii
w Łodzi. Publikacja ta nie jest kompendium wiedzy, ale zbiorem podstawowych informacji a zarazem zachętą i wskazówką
dla wszystkich zainteresowanych życiem i twórczością wybitnego dokumentalisty.

Piątek 23 listopada 2012

kino Kinematograf w Muzeum Kinematografii

9.00 VIII blok konkursowy 157'

Uwikłani
reżyseria: Lidia Duda, 52'
Przeżyć Afganistan
reżyseria: Małgorzata Imielska, 55'
Najlepsza forma mojego życia
reżyseria: Piotr Sobczak, 24'
xRonix
reżyseria: Aleksandra Rek, 26'

12.00 IX blok konkursowy 132'

Miłość bez ustawki
reżyseria: Kamil Król, 76'
Oberlangen
reżyseria: Małgorzata Brama, 56'

15.20 X blok konkursowy 178'

Urodzeni dla Rzeszy
reżyseria: Kinga Wołoszyn-Świerk, 56'
Restart
reżyseria: Jakub Stożek, 49'
Droga na drugą stronę
reżyseria: Anca Damian, 73'

19.00 Prezentacja książki

kino Kinematograf w Muzeum Kinematografii

Katarzyna Mąka–Malatyńska
Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w filmie polskim, wydawnictwo UAM, 2012

Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie Katarzyny Mąki- Malatyńskiej to składająca się z czterech rozdziałów rozprawa. W swojej książce autorka szuka odpowiedzi na fundamentalne pytania dotyczące obrazowania Holocaustu w polskiej kinematografii. Zastosowana w rozprawie metodologia badań to filmoznawstwo empiryczne, polegające na szczegółowej analizie dzieła filmowego, oraz antropologia filmu. Otwiera ją chronologiczny zarys przemian polskiego kina poruszającego problematykę Zagłady oraz ich związku z polityką, historią i kulturą. Rozdział "Twarzą w twarz" dotyczy typów bohatera dominujących w polskim filmie o Shoah.
W rozdziale trzecim "Czasoprzestrzeń wynaturzona" przedstawiono sposoby kształtowania czasu i przestrzeni,
w czwartym – "W poszukiwaniu formy" podjęta została próba ukazania najważniejszych rozwiązań formalnych wykorzystywanych w filmach o Zagładzie.

Sobota 24 listopada 2012

kino Kinematograf w Muzeum Kinematografii

18.00 Zakończenie Festiwalu Mediów "Człowiek w Zagrożeniu", pokaz nagrodzonych filmów

11.00 Dyskusja na temat optymalnego systemu praw autorskich w dobie internetu - warsztat Szymona Surmacza

Pokaz filmów Nowego Obywatela:

Good Copy, Bad Copy
reżyseria: Andreas Johnsen, Ralf Christensen, Henrik Moltke
2007, 59'

Film dokumentalny o prawie autorskim i kulturze w kontekście internetu i technologii wymiany treści. Przedstawia wywiady z prawnikami, producentami, artystami i dostawcami usług dzielenia się plikami.

Kultura Remixu
reżyseria: reżyseria: Brett Gaylor
2008, 85'

Film dotyka problemu przestrzegania praw autorskich w Internecie. Użytkownicy tego medium podzieleni są na dwie grupy: popierających przestrzeganie praw autorskich (copyright) oraz ich nie uznających. Ci drudzy wyznają zasadę copyleft
- swobodnego udostępniania treści intelektualnych. Tylko w ten sposób, ich zdaniem, poprzez dostęp do dorobku przeszłości
i możliwość przetwarzania go, może powstawać współczesna kultura. Sztandarowym reprezentantem takiego działania jest Girl Talk. Muzyk wykorzystuje krótkie fragmenty utworów należących do klasyki muzyki rozrywkowej i łączy je w nową całość. Wirtuozeria, z jaką to robi, błyskawicznie uczyniła z niego gwiazdę klubowego podziemia. Reżyser zastanawia się, czy Girl Talk reprezentuje postawę całego pokolenia wychowanego na internecie, czy też jest po prostu bardzo zdolnym, ale odosobnionym w swoim postępowaniu piratem.



Galeria

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player