Projekt zaproszenia, plakatu, programu Andrzej Chętko
Otwarcie festiwalu
16.11. godz.18.00 prapremiera fabularnego filmu Konrada Szołajskiego "Kop głębiej".
reż: Konrad Szołajski, produkcja: Ewa Żukowska
Reżyser i scenarzysta, syn znanego lektora telewizyjnego i radiowego Lucjana Szołajskiego, Konrad po nakręceniu serii dokumentów przygotował swoją kolejną fabularną realizację. W głównych rolach zobaczymy Ryszarda Ronczewskiego, Romana Kłosowskiego, Krzysztofa Tyńca oraz Andrzeja Grabowskiego.
To opowieść o szukającym swoich korzeni emerytowanym zegarmistrzu Hugonie Schmidcie, który przyjeżdża z wnukiem do wsi na Mazurach. Dom, w którym Niemiec się wychował, zamieszkuje obecnie polska rodzina. Nowakowie są przerażeni wizją odebrania im przez Hugo dachu nad głową. Ale zmieniają swój stosunek do Niemca, gdy ten proponuje sporą sumę w Euro za spełnienie "nietypowej" prośby: chodzi o zgodę na dokonanie ekshumacji. Otóż pod koniec wojny Hugo, pochował w ogródku ciała swoich rodziców, zastrzelonych przez czerwonoarmistów. Teraz, gdy sam stoi nad grobem, pragnie odnaleźć szczątki w celu dokonania ponownego – tym razem uroczystego – pogrzebu.
Organizatorzy 21. Festiwalu Mediów w Łodzi "Człowiek w Zagrożeniu" informują, że z przyczyn od nich niezależnych konkurs audycji radiowych nie odbędzie się. Przepraszamy autorów, którzy nadesłali już swoje audycje i jednocześnie informujemy, iż dzieła te mogą wziąć w konkursie przyszłorocznym - na 22. Festiwalu Mediów w Łodzi "Człowiek w Zagrożeniu".
Jury
Beata Januchta
Reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych oraz reportaży realizowanych dla Telewizji Polskiej, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (filologia polska i filologia romańska) oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego (dziennikarstwo). Od piętnastu lat nieprzerwanie związana z TVP Wrocław. Laureatka wielu nagród, m.in.: Grand Press (2001), Nagrody Głównej w Konkursie Dziennikarskim ,,Oczy Otwarte" (2003), Grand Prix 13.Festiwalu Mediów w Łodzi (2004), Grand Prix Circom Regional (2004) oraz Srebrnego Medalu na 44. Festiwalu Filmowym w Monte Carlo (2004).
Leszek Dawid
Reżyser, scenarzysta. Urodzony w 1971r. w Kluczborku. Absolwent Kolegium Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Nominowany do "Paszportu Polityki" za rok 2004. Uczestnik międzynarodowego programu developmentu "Ekran" w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Andrzeja Wajdy. Stypendysta i członek Junge Akademie der Kunste w Berlinie. Stypendysta fundacji Nipkow oraz Funduszu Scenariuszowego im. Andrzeja Munka. Od 2004 roku pracuje jako wykładowca na Wydziale Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi. Jego filmy zdobyły liczne nagrody i wyróżnienia na festiwalach w kraju i za granicą.
Jerzy Ridan
Przewodniczący jury
Reżyser, scenarzysta, pedagog, publicysta. Urodzony w 1943r. w Bydgoszczy. Ukończył Wydział Reżyserii PWSFTViT w Łodzi. Właściciel firmy produkcyjnej ,,ER Film Studio". Korespondent TV w Toronto. Prowadzi zajęcia scenariuszowe na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przewodniczący Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członek ZAPA i ZAiKS. Laureat wielu festiwali filmowych m.in. w Mediolanie, Dijon, Berkeley, Glasgow, Valden, Trencianskich Teplicach, Lipsku, Mińsku, Łodzi i Krakowie. Wyróżniony Nagrodą Ministra Kultury II stopnia za całokształt prac.
Konrad Zarębski
Krytyk i dziennikarz filmowy. Zaczynał od DKF "zygzakiem" i pracy w Filmotece Polskiej (obecnie Narodowej), potem w zespołach - kolejno - "Filmowego Serwisu Prasowego", tygodnika "Film" i miesięcznika "Videoclub", od 1994 sekretarz redakcji miesięcznika "Kino". W latach 1988-89 szef programowy festiwalu "Młodzi i Film" w Koszalinie. Od ponad 10 lat prowadzi w Gazecie Telewizyjnej "Gazety Wyborczej" autorski Alfabet Filmowy. Współautor kilku książek o tematyce filmowej, tłumacz, wykładowca wiedzy o filmie.
Piotr Dzięcioł
Piotr Dzięcioł jest absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, jak również absolwentem Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. W 1991 roku założył firmę Opus Film, produkującą filmy reklamowe, dokumentalne i fabularne, będącą jedną z pierwszych o tym profilu firm w Polsce. Od 2004 r jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, członkiem Zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, zasiadał również w radzie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2008-2011). Jego dorobek zawiera kilkadziesiąt tytułów filmów fabularnych, nagradzanych na festiwalach krajowych i zagranicznych, wiele koprodukcji międzynarodowych, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych i animowanych.
Wystawy towarzyszące
Kurator: Alicja Cichowicz
16 listopada 2011 r. (środa), godz. 18.00
Wystawy czynne do 8 stycznia 2012
Wystawa Tamary Sass "Homo Decor. Okruchy" czynna do 29 listopada br.
Yaacov Chefetz "Something bad happened in my studio. Haifa – Summer 2006"
("W mojej pracowni wydarzyło się coś złego. Hajfa – lato 2006")
seria wielkoformatowych rysunków i fotografii obrazujących stan emocjonalny człowieka żyjącego w obliczu konfliktu izraelsko-palestyńskiego.
Prace powstały w okresie trwania tzw. II wojny libańskiej, kiedy Hajfa i inne północne tereny Izraela znajdowały się pod ostrzałem rakietowym bojowników Hezbollahu, posiadającego swe bazy w Libanie. Pracownia artysty była położona w szczególnie niebezpiecznym rejonie. Rysunki i zdjęcia nie nawiązują jednak do kwestii politycznych. Są odzwierciedleniem stanu emocjonalnego autora, jego odczuć, poczucia bezsilności i beznadziei, strachu przed śmiercią.
Bezpośrednią inspiracją do ich powstania stały się wiszące na ścianach dwie reprodukcje: obrazu Ilji Riepina "Car Iwan Groźny i jego syn Iwan" (scena śmierci carewicza zadanej przez ojca) i litografii Honoré Daumiera "Ulica Transnonain" przedstawiającej zwłoki lyońskiej rodziny robotniczej zamordowanej przez wojsko Ludwika Filipa, a także fotografia prasowa ukazująca scenę egzekucji.
Wykonane markerem (na wydruku cyfrowym imitującym drewno) rysunki Chefetza są autorską interpretacją powyższych obrazów, fotografie pokazują poprzewracane w wyniku wstrząsów, znajdujące się w pracowni, przedmioty.
Marek Szyryk "Łowca cieni"
wystawa negatywowych portretów fotograficznych, wykonanych na szklanych płytach w technice mokrego kolodionu. Sfotografowane z podniesionymi rękoma postaci inscenizują rozmaite sytuacje zagrożeń współczesnego świata.
To archaiczna metoda z pogranicza alchemii, w dużym stopniu nieprzewidywalna, gdyż nie ma w niej możliwości kontrolowania końcowego efektu. Wykonane na szklanych płytach zdjęcia przywodzą na myśl obrazy powstające w skanerach prześwietlających podróżnych w lotniskowych punktach kontrolnych. Sfotografowane z podniesionymi rękoma postaci poddają się wiwisekcyjnemu spojrzeniu artysty, który zdaje się odkrywać ich słabości, tajemnice. Postaci te inscenizują rozmaite sytuacje zagrożeń współczesnego świata.
Tamara Sass "Homo Decor. Okruchy"
ekspozycja będąca refleksją nad dualistyczną naturą człowieka. Składają się na nią rzeźby z piaskowca oraz cykl grafik wklęsłodrukowych, ukazujących ludzkie głowy jako siedliska umysłów różnicujących świat i stanowiących przyczynę dychotomii egzystencjalnych.